V každé třídě najdeme děti, které potřebují jiný přístup, jiné tempo nebo hlubší výzvy. Tato část RVP ZV ukazuje, jak má škola zajistit rovné podmínky pro vzdělávání všech žáků – včetně těch, kteří potřebují zvýšenou podporu.
Představuje systém podpůrných opatření, Plán pedagogické podpory, individuální vzdělávací plán i roli školních a poradenských pracovišť.
Stručné shrnutí obsahu:
-
Společné vzdělávání je založené na respektu k individualitě každého žáka a snaze využít naplno jeho potenciál.
-
Škola zajišťuje rovné vzdělávací příležitosti pro všechny – bez ohledu na potřeby nebo znevýhodnění.
-
Pokud nestačí běžná individualizace, žákovi jsou poskytována podpůrná opatření.
-
Podpora může mít formu:
-
Plánu pedagogické podpory (vytváří škola);
-
Individuálního vzdělávacího plánu (v návaznosti na doporučení poradenského zařízení);
-
-
Podpora je zajišťována ve spolupráci školy, rodiny a školských poradenských zařízení.
-
Škola popisuje celý systém podpory ve svém ŠVP, včetně zodpovědných osob a přizpůsobení výuky.
-
V některých případech škola upravený nebo specifický vzdělávací obsah podpoří využitím disponibilní dotace.
Přehled podpůrných opatření pro vybrané skupiny žáků podle RVP ZV
Tento přehled vychází ze závazné části RVP ZV pro základní vzdělávání a přináší konkrétní úpravy vzdělávacího obsahu pro žáky, kteří mají přiznaná podpůrná opatření 2.–5. stupně.
Nadaní a mimořádně nadaní žáci
-
Škola prohlubuje a rozšiřuje vzdělávací obsah.
-
Využívá možnost diferenciace, projektové výuky, obohacení a zrychlení tempa.
Žáci s lehkým mentálním postižením (LMP)
-
Škola používá minimální doporučenou úroveň očekávaných výstupů (stanovenou v metodické podpoře).
-
Tato úroveň je vždy vyšší než úroveň základní školy speciální.
-
U některých výstupů může být obsah bez náhrady vypuštěn – pouze v případě LMP a na základě Doporučení PPP/SPC.
Žáci, kteří používají jiný komunikační systém než mluvenou řeč
-
Škola vzdělává v preferovaném komunikačním systému žáka.
-
U žáků se sluchovým postižením využívá výuku v:
-
českém znakovém jazyce a
-
psané češtině (podobně jako výuka češtiny jako cizího jazyka).
-
Žáci využívající alternativní a augmentativní komunikaci (AAK)
-
Vzdělávání probíhá v komunikačním systému odpovídajícím potřebám žáka.
Žáci cizinci (a další dle § 20 odst. 5 školského zákona)
-
Mají nárok na bezplatnou jazykovou přípravu (čeština jako druhý jazyk).
-
Výuka češtiny může nahradit výuku dalšího cizího jazyka – nejde o podpůrné opatření, nevzniká IVP.
Žáci s nedostatečnou znalostí češtiny / odlišným kulturním zázemím
-
Pokud není běžná jazyková příprava dostupná nebo dostatečná, škola:
-
na základě doporučení poradenského zařízení,
-
zařazuje posílenou výuku češtiny jako druhého jazyka.
-
Žáci se zdravotním znevýhodněním
-
Úpravy vzdělávacího obsahu se provádějí podle závažnosti postižení.
-
Týká se např. žáků:
-
se zrakovým, sluchovým či tělesným postižením,
-
s poruchami autistického spektra, specifickými poruchami učení nebo chování,
-
s narušenou komunikační schopností.
-
Zdravotní a aplikovaná tělesná výchova
-
Pro žáky, kteří se nemohou účastnit běžné TV:
-
žáci s tělesným nebo zrakovým postižením, dyspraxií, PAS, souběžným postižením více vadami apod.
-
-
Škola zajišťuje adekvátní pohybové vzdělávání dle možností žáka.
Společné vzdělávání a podpora žáků ve vzdělávání
Audio citace ze závazné části oficiálního dokumentu RVP ZV (MŠMT, červen 2025), str. 16 - 17, odst. 3.2.
Originální znění a aktuální data RVP ZV včetně metodické podpory naleznete vždy na: https://prohlednout.rvp.cz
Tato audioverze RVP ZV je neoficiální a byla vytvořena pro studijní a vzdělávací účely s cílem podpořit pedagogy ZŠ v ČR.
Nahrávky jsou veřejně a bezplatně dostupné.