Tato část RVP ZV definuje dvě základní gramotnosti jako klíčové schopnosti pro reálný život: logicko-matematickou a čtenářskou a pisatelskou. Představuje jejich strukturu, závazné očekávané výsledky učení pro 3., 5. a 9. ročník, návaznost na obory a průřezová témata a vzdělávací strategie učitele. Součástí metodické podpory jsou i popisy žákovských projevů a minimální doporučené úrovně osvojení.
Stručné shrnutí obsahu:
-
V RVP ZV jsou vymezeny dvě základní gramotnosti:
-
Logicko-matematická
-
Čtenářská a pisatelská
-
-
Gramotnosti představují praktické využití znalostí, dovedností, postojů a hodnot.
-
Každá gramotnost má:
-
charakteristiku,
-
složky,
-
závazné očekávané výsledky učení pro 3., 5. a 9. ročník.
-
-
V metodické podpoře najdeme:
-
projevy žáka při dosažení OVU,
-
vzdělávací strategie učitele k jejich rozvoji,
-
vazby na OVU vzdělávacích oborů a průřezových témat (ve 3. ročníku si je škola stanovuje sama v ŠVP).
-
-
Součástí podpory je i minimální doporučená úroveň OVU.
RVP ZV - Základní gramotnosti
Audio citace ze závazné části oficiálního dokumentu RVP ZV (MŠMT, červen 2025), str. 19, odst. 4.2.
Originální znění a aktuální data RVP ZV včetně metodické podpory naleznete vždy na: https://prohlednout.rvp.cz
Tato audioverze RVP ZV je neoficiální a byla vytvořena pro studijní a vzdělávací účely s cílem podpořit pedagogy ZŠ v ČR.
Nahrávky jsou veřejně a bezplatně dostupné.