Co přesně mají žáci umět a znát na konci 5. a 9. ročníku? Tato část RVP ZV vysvětluje, jak je vzdělávací obsah nově postavený na závazných očekávaných výsledcích učení a jak s nimi mají učitelé pracovat při plánování i hodnocení. Součástí jsou i popisy tří vývojových fází, které pomáhají lépe sledovat pokrok žáků a hodnotit jejich zvládnutí klíčových dovedností, znalostí i postojů.
Stručné shrnutí obsahu:
-
Vzdělávací obsah RVP ZV je definován očekávanými výsledky učení (OVU):
-
pro klíčové kompetence, základní gramotnosti, průřezová témata i vzdělávací obory.
-
-
OVU jsou závazné a stanovují:
-
co mají žáci zvládnout ve 3., 5. a 9. ročníku (tzv. uzlové body).
-
-
Každý OVU má tři fáze zvládnutí:
-
Začátek – žák ovládá základní prvky obsahu.
-
Na cestě – dále rozvíjí znalosti, dovednosti i postoje.
-
Splněno – naplnil očekávaný výstup.
-
-
Tyto fáze slouží učitelům:
-
pro průběžné hodnocení pokroku,
-
jako vodítko pro plánování i zpětnou vazbu.
-
-
OVU jsou vzájemně provázané napříč RVP – nejsou izolované.
Vzdělávací obsah
Audio citace ze závazné části oficiálního dokumentu RVP ZV (MŠMT, červen 2025), str. 18, odst. 4.
Originální znění a aktuální data RVP ZV včetně metodické podpory naleznete vždy na: https://prohlednout.rvp.cz
Tato audioverze RVP ZV je neoficiální a byla vytvořena pro studijní a vzdělávací účely s cílem podpořit pedagogy ZŠ v ČR.
Nahrávky jsou veřejně a bezplatně dostupné.