Průřezová témata nejsou samostatným předmětem, ale součástí vzdělávání napříč všemi obory. Tato část RVP ZV definuje tři průřezová témata, která propojují učivo s reálným světem, rozvíjejí hodnotové postoje, kritické myšlení a odpovědné jednání žáků. Informuje také o závazných očekávaných výsledcích učení, jejich vazbách na další části RVP ZV a o nástrojích pro sledování pokroku žáků.
Stručné shrnutí obsahu:
-
Průřezová témata propojují učivo napříč předměty a přinášejí společensky důležitá témata do výuky.
-
Rozvíjejí kritické myšlení, hodnoty, sebereflexi, empatii a odpovědnost.
-
V RVP ZV jsou stanovena 3 průřezová témata:
-
Péče o sebe a druhé
-
Společnost pro všechny
-
Udržitelné prostředí
-
-
Každé téma má:
-
charakteristiku,
-
závazné očekávané výsledky učení pro 5. a 9. ročník.
-
-
V metodické podpoře najdeme:
-
vazby na klíčové kompetence, gramotnosti i vzdělávací obory,
-
popis tří fází osvojení OVU: začátek – na cestě – splněno,
-
ilustrativní příklady pro hodnocení úrovně „splněno“,
-
minimální doporučené úrovně.
-
Průřezová témata
Audio citace ze závazné části oficiálního dokumentu RVP ZV (MŠMT, červen 2025), str. 19 - 20, odst. 4.3.
Originální znění a aktuální data RVP ZV včetně metodické podpory naleznete vždy na: https://prohlednout.rvp.cz
Tato audioverze RVP ZV je neoficiální a byla vytvořena pro studijní a vzdělávací účely s cílem podpořit pedagogy ZŠ v ČR.
Nahrávky jsou veřejně a bezplatně dostupné.