Obecné části

Výpis článků

Vymezení Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání

Tato část RVP ZV vysvětluje, co je Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a jakou má funkci v českém školském systému. Určuje jeho právní ukotvení, závaznost pro školy a hlavní cíle, které má naplňovat. Seznamuje s principy, na nichž je v...

Cíle základního vzdělávání

Co je skutečným cílem základního vzdělávání? V této části RVP ZV se dozvíte, že škola má žákům nabídnout víc než znalosti – připravit je na život v digitálním, měnícím se světě, rozvíjet jejich schopnosti spolupracovat, myslet tvořivě, pečovat o...

Hodnoty základního vzdělávání vybrané pro revizi RVP ZV

Jaké hodnoty by měla škola dnešním dětem předávat? V této části RVP ZV se dozvíte, že vzdělávání má žáky nejen připravit na technologické a společenské změny, ale vést je k odpovědnosti za planetu, za společnost a za vlastní život. Vybrané ...

Pojetí základního vzdělávání

Co vlastně znamená základní vzdělávání v pojetí RVP ZV? V této části zjistíte, jak se školy mají přizpůsobovat potřebám dětí na obou stupních, jak důležitou roli hraje adaptace, vztahy, aktivní zapojení žáků i jejich podíl na vlastním učení.&nbs...

Profil absolventa základního vzdělávání

Jak vypadá žák, který úspěšně ukončí základní školu podle nového RVP ZV? Tato část přehledně shrnuje, co by měl absolvent umět, chápat, zvládat – a jaké hodnoty si odnést do života. Nejde jen o „hotové vědomosti“, ale o kompetence a postoje...

Kultura a prostředí školy

Kultura školy není jen o pravidlech a nástěnkách. Je to všechno, co utváří každodenní atmosféru – vztahy, hodnoty, zvyky, prostředí a styl vedení. Tato část RVP ZV vysvětluje, proč je kultura školy klíčem ke kvalitnímu vzdělávání a jak její rozv...

Aktéři vzdělávání - péče o vztahy ve škole

Vztahy ve škole nejsou jen „měkké téma“ – jsou základní podmínkou kvalitního vzdělávání. V této části se dozvíte, jak by měla škola systematicky pečovat o důvěru, zapojení a zpětnou vazbu mezi všemi aktéry: vedením, učiteli, žáky, rodiči i komun...

Vytváření a rozvoj personálních kapacit

Silná škola stojí na silném týmu. Tato část RVP ZV popisuje, jak má vedení školy podporovat profesní růst učitelů, jejich spolupráci, wellbeing i sdílení dobré praxe. Rozvoj personálních kapacit už není jen formalita – je to klíčová cesta ke kva...

Organizace výuky a vzdělávací strategie

Výuka není jen o tom, co se učí – ale jak. V této části RVP ZV se dozvíte, jakou roli hraje promyšlená organizace výuky a proč je klíčové zapojení žáků, aktivní učení a spolupráce. Najdete zde přehled vzdělávacích strategií na úrovni školy ...

Reflexe a hodnocení kvality výuky

Kvalitní výuka není náhoda – je výsledkem promyšlené reflexe a otevřené zpětné vazby. Tato část RVP ZV se zaměřuje na to, jak mají učitelé hodnotit vlastní výuku, proč je důležité sledovat dopad na učení žáků a jak vedení školy podporuje kulturu zlep...

Propojování formálního a neformálního vzdělávání

Učení se dávno neodehrává jen ve školních lavicích. Tato část RVP ZV ukazuje, proč je důležité propojovat školní výuku s kvalitními programy muzeí, galerií, knihoven, environmentálních center i místních komunit. Cílem je využít potenciál mi...

Organizační, prostorové a materiální, hygienické, bezpečnostní a jiné podmínky

Dobré vzdělávání potřebuje dobré podmínky. V této části RVP ZV se dozvíte, že škola není jen o výuce, ale i o tom, jak vypadá její prostředí, jak funguje organizace, jak se dbá na bezpečí, hygienu a zdravý životní styl. Podmínky vzdělávání ...

Podpůrná opatření - Společné vzdělávání a podpora žáků ve vzdělávání

V každé třídě najdeme děti, které potřebují jiný přístup, jiné tempo nebo hlubší výzvy. Tato část RVP ZV ukazuje, jak má škola zajistit rovné podmínky pro vzdělávání všech žáků – včetně těch, kteří potřebují zvýšenou podporu. Představuje systém podpů...

Vzdělávací obsah

Co přesně mají žáci umět a znát na konci 5. a 9. ročníku? Tato část RVP ZV vysvětluje, jak je vzdělávací obsah nově postavený na závazných očekávaných výsledcích učení a jak s nimi mají učitelé pracovat při plánování i hodnocení. Součástí j...

RVP ZV - Klíčové kompetence

Klíčové kompetence nejsou něco „navíc“. Je to základ, ke kterému celé základní vzdělávání směřuje. Tato část RVP ZV definuje klíčové kompetence jako základní obsahovou kategorii celého vzdělávání. Popisuje jejich strukturu, závazné očekávané výs...

RVP ZV - Základní gramotnosti

Tato část RVP ZV definuje dvě základní gramotnosti jako klíčové schopnosti pro reálný život: logicko-matematickou a čtenářskou a pisatelskou. Představuje jejich strukturu, závazné očekávané výsledky učení pro 3., 5. a 9. ročník, návaznost na obo...

RVP ZV - Průřezová témata

Průřezová témata nejsou samostatným předmětem, ale součástí vzdělávání napříč všemi obory. Tato část RVP ZV definuje tři průřezová témata, která propojují učivo s reálným světem, rozvíjejí hodnotové postoje, kritické myšlení a odpovědné jednání ...

RVP ZV - Vzdělávací oblasti

Vzdělávací obsah základního vzdělávání je rozčleněn do deseti oblastí, které pokrývají hlavní tematické celky napříč školní výukou. Tato část RVP ZV definuje vzdělávací oblasti a obory, jejich charakteristiky a závazné očekávané výsledky učení p...

Rámcový učební plán a disponibilní časová dotace

Rámcový učební plán určuje nejen povinný společný základ vzdělávání, ale také dává školám prostor, jak s časovou dotací naložit podle jejich zaměření a potřeb žáků. Disponibilní časová dotace umožňuje rozšiřovat výuku nad rámec společného základu a p...

Pojetí hodnocení žáků na základních školách

Tato část RVP ZV představuje moderní pojetí hodnocení jako součást učení, nikoli jeho konec. Zdůrazňuje formativní přístup, práci s jasnými kritérii, zapojení žáků do hodnocení a využívání zpětné vazby jako nástroje rozvoje. Hodnocení se netýká ...

Tvorba Školního vzdělávacího programu (ŠVP)

Tato část RVP ZV přináší rámec a pravidla pro tvorbu Školního vzdělávacího programu. Popisuje, kdo je za tvorbu odpovědný, jak má ŠVP vypadat a co všechno má obsahovat. Zároveň klade důraz na srozumitelnost dokumentu a jeho propojení s konk...

Ovládací prvky výpisu

21 položek celkem