Klíčové kompetence nejsou něco „navíc“. Je to základ, ke kterému celé základní vzdělávání směřuje. Tato část RVP ZV definuje klíčové kompetence jako základní obsahovou kategorii celého vzdělávání. Popisuje jejich strukturu, závazné očekávané výsledky učení pro 5. a 9. ročník, jejich metodickou podporu a způsob, jakým má učitel poznat, že žák očekávaného výsledku dosáhl.
Stručné shrnutí obsahu:
-
V RVP ZV je vymezeno osm klíčových kompetencí:
-
K učení
-
Komunikační
-
Osobnostní a sociální
-
K občanství a udržitelnosti
-
K podnikavosti a pracovní
-
K řešení problémů
-
Kulturní
-
Digitální
-
-
Klíčové kompetence jsou propojením znalostí, dovedností, postojů a hodnot.
-
Jsou stěžejní složkou vzdělávání a rozvíjejí se napříč všemi předměty i situacemi.
-
Každá kompetence je rozdělena na složky – ty mají:
-
svou charakteristiku,
-
závazné očekávané výsledky pro 5. a 9. ročník.
-
-
V metodické podpoře najdeme:
-
popisy projevů žáka, když dosáhne OVU;
-
vzdělávací strategie učitele, které k tomu vedou;
-
vazby na vzdělávací obory a průřezová témata;
-
minimální doporučenou úroveň OVU.
-
RVP ZV - Klíčové kompetence
Audio citace ze závazné části oficiálního dokumentu RVP ZV (MŠMT, červen 2025), str. 18 - 19, odst. 4.1.
Originální znění a aktuální data RVP ZV včetně metodické podpory naleznete vždy na: https://prohlednout.rvp.cz
Tato audioverze RVP ZV je neoficiální a byla vytvořena pro studijní a vzdělávací účely s cílem podpořit pedagogy ZŠ v ČR.
Nahrávky jsou veřejně a bezplatně dostupné.