Propojování formálního a neformálního vzdělávání

Učení se dávno neodehrává jen ve školních lavicích. Tato část RVP ZV ukazuje, proč je důležité propojovat školní výuku s kvalitními programy muzeí, galerií, knihoven, environmentálních center i místních komunit. Cílem je využít potenciál mimoškolního vzdělávání a obohatit školní výuku o zkušenosti z reálného světa – místně zakotvené, praktické a smysluplné.

 

Stručné shrnutí:

 

  • Vzdělávání žáků nesmí zůstat uzavřené ve škole – moderní výuka využívá mimoškolní prostředí a instituce.

  • Školy mají aktivně zapojovat:

    • paměťové a kulturní instituce (muzea, galerie, knihovny),

    • environmentální a badatelská centra,

    • místní komunity a terén (místně zakotvené učení, outdoor learning).

  • Učitelé propojují formální a neformální vzdělávání tím, že:

    • vyhledávají možnosti neformálního vzdělávání v okolí školy;

    • zařazují do výuky metody a formy běžné v neformálním vzdělávání;

    • navazují na zkušenosti žáků z kroužků, akcí nebo projektů mimo školu.

 


 

 

Propojování formálního a neformálního vzdělávání

Audio citace ze závazné části oficiálního dokumentu RVP ZV (MŠMT, červen 2025), str. 15, odst. 3.1.5. 

 

propojovani-formalniho-a-neformalniho-vzdelavani-rvp-zv

 

 

Originální znění a aktuální data RVP ZV včetně metodické podpory naleznete vždy na: https://prohlednout.rvp.cz 

 

 Tato audioverze RVP ZV je neoficiální a byla vytvořena pro studijní a vzdělávací účely s cílem podpořit pedagogy ZŠ v ČR.

Nahrávky jsou veřejně a bezplatně dostupné.

 

 

tlacitko-1tlacitko-2