Co vlastně znamená základní vzdělávání v pojetí RVP ZV? V této části zjistíte, jak se školy mají přizpůsobovat potřebám dětí na obou stupních, jak důležitou roli hraje adaptace, vztahy, aktivní zapojení žáků i jejich podíl na vlastním učení. Učitelskou práci má rámovat porozumění, dialog se žákem i rodiči – a jasně nastavené, spravedlivé hodnocení.
Stručné shrnutí obsahu:
- Na 1. stupni ZŠ se navazuje na předškolní vzdělávání – důležité je adaptační období, individuální přístup a včasná podpora.
- Důraz se klade na motivaci, zájmy, nadání a budování pozitivního vztahu ke škole.
- Přechod na 2. stupeň přináší změny – jiné prostředí, učitelé, spolužáci. Škola má vytvořit podmínky pro hladkou adaptaci.
- Výuka má být založená na poznávání žáků, podpoře, zájmu a jejich aktivní účasti.
- Hodnocení má být transparentní a s možností zapojení žáků do plánování a sebehodnocení.
- Role učitele se mění – je průvodcem k odpovědnému učení.
- Kompetenční přístup znamená, že učení má mít přesah do života mimo školu.
- Klíčové je propojení školy s rodinou, založené na respektu a spolupráci.
Pojetí základního vzdělávání
Audio citace ze závazné části oficiálního dokumentu RVP ZV (MŠMT, červen 2025), str. 11, odst. 2.3.
Originální znění a aktuální data RVP ZV včetně metodické podpory naleznete vždy na: https://prohlednout.rvp.cz
Tato audioverze RVP ZV je neoficiální a byla vytvořena pro studijní a vzdělávací účely s cílem podpořit pedagogy ZŠ v ČR.
Nahrávky jsou veřejně a bezplatně dostupné.