Pojetí základního vzdělávání

Co vlastně znamená základní vzdělávání v pojetí RVP ZV? V této části zjistíte, jak se školy mají přizpůsobovat potřebám dětí na obou stupních, jak důležitou roli hraje adaptace, vztahy, aktivní zapojení žáků i jejich podíl na vlastním učení. Učitelskou práci má rámovat porozumění, dialog se žákem i rodiči – a jasně nastavené, spravedlivé hodnocení.

 

 

Stručné shrnutí obsahu:

 

  • Na 1. stupni ZŠ se navazuje na předškolní vzdělávání – důležité je adaptační období, individuální přístup a včasná podpora.

  • Důraz se klade na motivaci, zájmy, nadání a budování pozitivního vztahu ke škole.

  • Přechod na 2. stupeň přináší změny – jiné prostředí, učitelé, spolužáci. Škola má vytvořit podmínky pro hladkou adaptaci.

  • Výuka má být založená na poznávání žáků, podpoře, zájmu a jejich aktivní účasti.

  • Hodnocení má být transparentní a s možností zapojení žáků do plánování a sebehodnocení.

  • Role učitele se mění – je průvodcem k odpovědnému učení.

  • Kompetenční přístup znamená, že učení má mít přesah do života mimo školu.

  • Klíčové je propojení školy s rodinou, založené na respektu a spolupráci.

 

 


 

Pojetí základního vzdělávání

Audio citace ze závazné části oficiálního dokumentu RVP ZV (MŠMT, červen 2025), str. 11, odst. 2.3. 

 

pojeti-zakladniho-vzdelavani-rvp-zv

 

Originální znění a aktuální data RVP ZV včetně metodické podpory naleznete vždy na: https://prohlednout.rvp.cz 

 Tato audioverze RVP ZV je neoficiální a byla vytvořena pro studijní a vzdělávací účely s cílem podpořit pedagogy ZŠ v ČR.
Nahrávky jsou veřejně a bezplatně dostupné.

 rvp-zv-pomoc-ucitelum-zs

tlacitko-1tlacitko-2

Diskuze (0)

Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.

Povinná pole

Nevyplňujte toto pole: