Pojetí hodnocení žáků na základních školách

Tato část RVP ZV představuje moderní pojetí hodnocení jako součást učení, nikoli jeho konec. Zdůrazňuje formativní přístup, práci s jasnými kritérii, zapojení žáků do hodnocení a využívání zpětné vazby jako nástroje rozvoje. Hodnocení se netýká jen výsledků, ale i postupu, úsilí a osobního pokroku žáka – bez srovnávání s ostatními. Hodnocení je dialog, příležitost k růstu a podpora motivace.

 

Stručné shrnutí obsahu:

  • Hodnocení je:

    • zpětná vazba pro žáka, učitele i rodiče,

    • dialog, do kterého jsou žáci aktivně zapojeni.

  • Každému hodnocení předchází:

    • srozumitelná kritéria, známá předem.

  • Důraz na formativní přístup:

    • rozlišuje fázi učení a hodnocení,

    • stanovuje cíle a kritéria spolu se žákem,

    • umožňuje sebehodnocení a vrstevnické hodnocení,

    • podporuje práci s chybou jako součástí učení.

  • Používají se různé formy hodnocení:

    • slovní, kriteriální, známky nebo jejich kombinace – podle věku a obsahu.

  • Hodnocení má rozvíjet:

    • sebedůvěru, motivaci, odpovědnost a osobnost žáka.

  • Učitelé:

    • průběžně reflektují výuku ve vztahu k výsledkům žáků,

    • sdílejí hodnocení mezi sebou,

    • vysvětlují způsob hodnocení i rodičům.

 

 


 

 

Pojetí hodnocení žáků

Audio citace ze závazné části oficiálního dokumentu RVP ZV (MŠMT, červen 2025), str. 23, odst. 6.

 

pojeti-hodnoceni-zaku-rvp-zv-audio 

 

Originální znění a aktuální data RVP ZV včetně metodické podpory naleznete vždy na: https://prohlednout.rvp.cz 

Tato audioverze RVP ZV je neoficiální a byla vytvořena pro studijní a vzdělávací účely s cílem podpořit pedagogy ZŠ v ČR.

Nahrávky jsou veřejně a bezplatně dostupné.

rvp-zv-pomoc-ucitelum-zs

tlacitko-1tlacitko-2

 

Diskuze (0)

Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.

Nevyplňujte toto pole: